Rabu, 28 September 2011

REZEKI HALAL

jagan menberi alasan untuk mencari rezeki 

ASSALAMUALAIKUM.. dewasa ini kita dapat melihat bagi mereka yang buang rasa malu, untuk mencari jalan mudah, ada yang meminta sedekah, mencuri, meragut, mencuri, dan ada yang malas nak kerja yang sudah beristeri dan ada anak2 hanya duduk makan minum. semua nya isteri yang cari dia hanya pandai buat anak sahaja.....
saya ada seorang sahabat hanya mengeluh. kata dia tak boleh berkerja.
saya tanya kenapa..?
aku bukan tak mau kerja. orang tengok aku macam x puas hati..
kata nya lagi.. aku nie sakit. hang mana tahu..
hang hanya tahu kata aku malas..
saya kata.. yang hang  dok suruh bini hang dok kerja boleh ?
satu hari isteri hang boring dan dia yang buat kerja semua.
dah lah kerja kilang. kemas rumah lagi. masak lagi.
 bila balik rumah beselerak. dan dia muram dan mememdam perasaan
datang kawan dia bertanya. ahli keluarga dia pun tahu.
nanti ahli keluarga nya kata buat lah pilihan. dan dia pun ada
kenal satu mamat nie. ada kereta. ada rumah. kerja ok
apa nak hang buat ???
dia harus mintak cerai. hang hanya nak sedap aja.
kerja malas, tak jadi gila..
 buat sahabat ku yang budiman aku bukan nak buka pekung di dada hang
kau pun tahu kita yang kena kerja. bukan isteri kita.
tak lama lagi isteri nak bersalin.
tak kasihan kah hang tengok dia.
dah lah bagun dan buka lembaran baru mai lah.
kita jadi khalifah yang sebernarnya sahabat ku.

ini lah coretan aku buat mu. sahabat ku. - Sinar Terang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan