Jumaat, 23 September 2011

BINKISAN BUAT TEMAN DI INGATI

 mengapa merokok?

 mengapa sering kita bergaduh tunjuk
hebat kita lah yang berkuasa

tidak kah baik kita memberi maaf kepada
orang yang kita sakiti. dan yang pernah menyakiti hati kita.

ASSALAMUALAIKUM... sahabat ku yang budiman kita tidak pernah terlepas dari membuat salah. dari itu kenapa kita selalu menyalah kan orang lain. dan menyatakan kita ini betul, bertegang urat menafikan kita lah yang sempurna, malah kita menhina menkeji, menfitnah, ada saya kesalahan orang lain yang kita nampak di mata kita. dan kita tahu salah kita tetap buat juga - contoh nya,
1) merokok boleh membawa mati tapi isap juakan ?
2 ) selalu mencari masaalah degan orang lain mengakibat
pergaduhan, yang boleh menjadi dendam.
3 ) selalu menfitnah orang lain supaya kawan kita pun ikut sama.
menjadi kan itu satu isu panas. mengajak orang lain menboikot teman 
kita itu  bersama dengan kita.
dan bayak lagi yang kita kena tahu.
ini adalah sesetegah nya sahaja, mengapa saya ujukan ini. anda nak tahu???
kerana saya dah kena, dari semua nya yang saya nyatakan di sini, kawan hilang, bila bertemu tidak sengaja salam di beri pun tidak di jawab. tiada satu pun yang baik di pandagn mereka, yang nyata saya ini adalah insan hina di pangdagan mereka.
saya harap berilah kemaafan pada sesama insan. saya dah mencuba untuk menhulur tagan mereka tidak indah pun, harus bagai mana lagi saya nak buat. keluhan hati ini kerana mereka kata saya belah sana. sana apa? saya pun tidak tahu. Saya degan ini memohon ampun dan maaf di atas kesalahan saya buat anda yang saya sedari atau tidak sedar. maak kan lah saya sahabat ku yang budi man, saya tahu anda membaca ceretan ini, saya harap kan bila saya pulang ke kampung kita dapat bersama seperti dahulu.
sedang kan nabi ampun kan kesalahan umat nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan